Vezérműszíjcsere
A motor működésében fontos feladata van a vezérműszíjnak. A vezérműszíj a motor főtengelye és a vezérműtengely közötti kapcsolatot biztosítja. Jellegzetessége az, hogy szakadásakor rendszerint súlyos motorkárosodás következik be, ezért a gyári előírás szerinti periódusonként ki kell cserélni a vezérműszíjat, a vezető- és feszítőgörgőket, és bizonyos esetekben a vízpumpát is. Ne feledje: jelentős anyagi ráfordítással járó motorsérüléseket okozhat a vezérműszíj szakadása! Ezért erősen javasolt a gyártó által előírt csereperiódus betartása, a vezérlés időnkénti ellenőrzése!
Olajcsere az időszakos szerviz része
A motorolaj elsődleges szerepe az egymással fémesen súrlódó motoralkatrészek kenése, elválasztása, és ezáltal a súrlódási veszteség és a kopás csökkentése. Az autókban használt olaj két elsődleges összetevőből áll: az alapolajból és az adalékokból. Az alapolajnak köszönhetően a motorolaj képes a létfontosságú feladatát ellátni, azaz a motor mozgó alkatrészeit kenni. Az adalékok oly módon biztosítanak további védelmet a motor számára, hogy a motor szélsőséges hőmérsékleti viszonyai közepette megakadályozzák az olaj elhasználódását. A motorolaj szerves vegyületekből áll, ezért az idő múlásával és a terhelés hatására megváltozik. Az olaj „öregedése” nem más, mint a használat közben bekövetkező fizikai és kémai állapotváltozások folyamata, amely hosszabb-rövidebb idő alatt, az igénybevétellel és az eltelt idővel arányosan, a kenőolaj leépüléséhez vezet. A gyakorlatban az olajcsere-periódus nemcsak a motorolaj minőségétől, hanem a kenési rendszer sajátosságaitól és a jármű üzemeltetési körülményeitől is függ. Különböző vezetési stílus mellett az olaj élettartama jelentősen eltér.
A mai korszerű személygépkocsiknál az olajcserék intervallumára és az alkalmazható motorolajok minőségére vonatkozó előírások eltérőek. A járművek egy része már automatikusan jelzi az alacsony olajszintet a műszerfalon található visszajelzőn. A régebbi gépkocsikban manuálisan kell ellenőrizni az olajszintet az olajpálca segítségével. Soha ne használja az autót, ha az olajszint az olajpálca minimum jelzése alatt van! Ha a műszerfalon lévő piros olajnyomáslámpa világít, az autót azonnal le kell állítani! Ez a lámpa nem az olajszintet mutatja, hanem azt, hogy a kenési rendszer jól működik-e vagy sem. Ha az olajozási rendszer nem működik a motorban, nagymértékű károsodás lép fel, végső esetben a motor teljesen tönkremegy, megáll. Az autók üzemanyag-fogyasztása mellett az egyik leggyakrabban felmerülő téma az olajfogyasztás, aminek magas mértékéért sokan kizárólag az olajat teszik felelőssé. A motorolajok fizikai-kémiai tulajdonságai valóban hatással vannak az olajfogyasztásra, de azok mellett számos, az olajtól független motorállapot-jelző is komoly mértékben befolyásolhatja.